Aquesta taula treballa amb el concepte de “transformació digital” i la seva vinculació amb la innovació :

  • Quins factors l’ afavoreixen
  • QUÈ i COM iniciar-la i implementar-la amb èxit
  • Com fomentar la cultura digital i innovadora dins l’empresa a nivell directiu i professional
  • Identificar casos d’èxit locals i de fora

Amfitrió: Josep Pocurull – Director d’Organització i Serveis Tecnològics de l’Ajuntament de Granollers

PROPOSTES DEL PARTICIPANTS
 

Idea 1: Com poder afavorir / impulsar la transformació digital

La transformació digital d’una empresa hauria de començar per alguna necessitat o repte assumible, que es pugui abastar en el temps i amb el dia a dia que dona poc espai a la reflexió. Tant el processos de innovació com els de digitalització es recomana iniciar-los per algun procés o indicador que indiqui que alguna cosa s’ha de millorar però intentant tenir visió global de tot el procés de digitalització.

Es recomana la necessitat de sol·licitar periòdicament l’ajuda d’un expert en transformació digital per fer una diagnosi dels punts de millora de l’empresa i possibles oportunitats de millorar la competitivitat.

Sovint la digitalització és només una qüestió de supervivència, si no es fa l’empresa queda enrere. Sovint la detecció de la necessitat arriba massa tard.

La transformació digital en una empresa ha d’anar acompanyada d’un canvi de mentalitat de tota l’organització, implicant des de l’inici tot el personal afectat per tal que se sentin partíceps dels canvis que es produeixen en el procés.

En aquest sentit, incorporar gent jove a l’empresa ajuda a impulsar la transformació digital de manera molt més fàcil i ràpida i, quan se’ls dona l’oportunitat, aporten molt valor a l’empresa.

La transformació digital també hauria de formar part de la responsabilitat social de les empreses, ajudant a impulsar la digitalització de l’organització.

El gran escull per a la transformació digital són les persones, tant pel que fa a la resistència al canvi, desconeixement, por a quedar exclòs o per la dificultat per trobar personal qualificat. Es recomana subcontractar l’expertisme fora de l’empresa, atès que és difícil tenir tot el coneixement a dins l’empresa.

A Finlàndia el procés de transformació digital es va gestar des de l’escola fa anys, i només ha calgut esperar a que aquestes generacions s’incorporin al mercat laboral.

El procés personal de digitalització depèn d’un mateix, de l’autoformació. El mateix serveix per l’especialització dels professionals. Hi haurà molts oficis que desapareixeran i d’altres que es transformaran (cirurgians, tasques administratives,..). Es valora molt positivament la FP dual, que permet traslladar a l’empresa allò que s’aprèn i viceversa.