Estratègia i models de negoci a Internet - part 1
En aquest article coneixeràs alguns del principals models de negoci que hi ha actualment a Internet . Tant si tens un negoci tradicional, com si estàs iniciant un negoci 100% digital, combinar algun o alguns d’aquests models en el subministrament de serveis o de productes et garantitzrà la viabilitat del teu projecte i la possibilitat de crear noves línies de negoci.
Com pots veure, això va molt més enllà del màrqueting i la publicitat a Internet que sovint s’identifica amb models de negoci digitals associats a la monetització de blogs o webs.
Si estàs buscant informació sobre la monetització del teu blog o web et recomano que vagis directament a la segona part d’aquest article o bé, et convidem a que vinguis al tallers que realitzem específics d’aquest tema.
OBJECTIU DE LA GUIA
Tenir present aquests models de negoci abans d’iniciar la teva activitat t’ajudaran a fer el teu canvas i definir el teu propi model de negoci.
Et recomano que llegeixis la 2a part de la guia ràpida posteriorment a aquesta pàgina perquè tinguis una visió més completa.
Aquests són els models de negoci que tractaré en la primera part de la guia:
Coneix el model de negoci a partir del qual comença la revolució dels negocis digitals
Com començar a introduir els teus productes i serveis i validar-los a través de la combinació del freemium i premium
Les plataformes col·labortives, la revolució del treball i dels serveis online
Coneix projectes locals que es consoliden a nivell global
La solució fins fa poc per posar un negoci on line des de zero i amb poca inversió.
1. Software as a Service – SaaS
L’emergència del cloud (serveis al núvol) ara fa 15 anys va revolucionar primerament el propi model de negoci de les empreses del sector tecnològic, especialment del sector del software. Les grans empreses com per exemple Microsoft, van ser les primeres a incorporar aquest canvi tecnològic substituint les costoses llicències “empaquetades” que instal·làvem al nostres ordinadors per un nou servei de software al núvol subministrat a través de la connexió a Internet.
Conjuntament amb un altre model Peer to Peer, van ser els precursors dels models de negocis digitals ja que es troben directament vinculats al canvi tecnològic
- Què pot aportar aquest model de negoci al teu projecte emprenedor?
Per a empreses i usuaris aquest model va tenir una gran avantatge ja que vam passar de pagar per un producte tancat en prestacions i que caducava cada vegada que hi havia una nova versió del programa, a pagar un servei en quotes anual / mensual.
També va abaratir els costos d’aquestes noves llicències i va minimitzar els requeriments tècnics en la instal·lació de software alliberant espai el nostre ordinador.
En els cas dels smartphones, l’aparició dels sistemes operatiu de IOs i Android va obrir una nova línia de negoci en el desenvolupament d’apps
Així doncs, tot i ser un model de negoci vinculat a les empreses tecnològiques, és mereix el primer lloc en la llista, no creus?
2. Serveis freemium vs premium
Les noves plataformes de Connexió entre usuaris
Aquest model de negoci es va popularitzar a partir del boom de la Internet 3.0 a partir del 2006 amb l’emergència de les noves plataformes de xarxes socials com facebook, twitter, LinkedIn i les ja desaparegures Fotolog, Myespace. Buzz o Second Live entre d’altres.
Per a les persones era fantàstic poder connectar-se gratuïtament amb els teus amics de la infància o familia llunyana i les plataformes 3.0 van començar a créixer en usuaris i per a les empreses promotores
També van aparèixer plataformes al núvol alternatives i gratuïtes als programes de missatgeria, correu electrònics i d’aplicacions ofimàtiques. Em refereixo a Google, G Suite que van plantar cara als gegants tecnològics del moment
Aquest model de negoci va ser adoptat per les startups tecnològiques emergents que testejaven les primeres versions de programes amb usuaris de forma gratuïta fins que una vegada validat, començaven oferir noves fucnionalitats i prestaciones aquesta vegada de pagament.
- Què pot aportar aquest model de negoci al teu projecte emprenedor?
Si ets una startup tecnològica basada en serveis B2C, desenvolupament d’app, xarxes socials temàtiques en les que hi hagi una gran volum d’usuaris el model freemium serveis especialment en les fases de testeig o beta de la plataforma quan encara tens pocs usuaris.
Si ets un emprenedor de bas no tecnològica amb molta probabilitat seràs un d’aquest usuaris. Conèixer aquest tipus de solucions pot abaratir la teva despesa en programes.
A Can Muntanyola fem formació d’aquest tipus de plataformes com per exemple, el popular Canva de disseny gràfic i multimedia o bé, la plataforma Billage creada per una innovadora startup catalana que ofereix serveix de gestió empresarials, màrqueting a pimes i autònoms
Peer to Peer
En català la podem traduir com una xarxa entre iguals, entre ciutadans i que és una rèplica del model tecnològic de xarxa entre computadores que funcionen sense intermediaris facilitant l’intercanvi d’informació entre dispositius sense cap intervenció de tercers. Tots fan alhora de servidor i de clients.
El sorgiment de plataformes col·laboratives
Aquest model tecnològic aplicat als negocis ha permès la comercialització directe de productes i serveis a les plataformes digitals entre clients i fabricants evitant els distribuïdors.
Veiem com aquest model de negoci ha impactat en diferenst sectors econòmics tant a nivel global com a nivell local:
TRANSPORT:
- Uber I Blablacar: Lloguer de cotxes de particulars
- Parkinghood: Lloguer de pàrquing
- Bicing: lloguer de bicicletes
- Granollers Pedala Associació de missatgers amb bicicleta
SERVEIS:
- Cronoshare: plataforma sectorial de servei de professionals de la neteja
- Taskrabbit: Externalizar feines de la llar a veïns
- Rover Allotjament particular per a mascotes
Al directori de professionals i trobareu emprenedors que tenen projectes amb aquest model de negoci.
Si vols conèixer projectes similars i la seva implementació visita la taula rodona 3 a Trobada models de negoci a Internet
Dropshipping
Aquest model de negoci és fruit la la globalització de la indústria i l’economia i s’associa a la producció de la indústria a països emergents com Xina, Bangladesh, etc…
Si tens curisositat amb quins produectes podries començar, et donem unes pautes que et poden ajudar
Com començar a vendre una marca de productes físics per vendre’ls On-line sense invertir?
Pas 1 Cerca d’un producte nínxol que sigui “validat” i personalitza’l
Cerca preliminar a Amazon (best sellers) un Nínxol i després un Subnínxol
D’aquesta consulta treuràs: la demanda i l’àrea de la teva audiència
Buscar cerques suggerides: Exemple “Como arreglar” . El Gap està en les xarxes socials
Coneixement (la teva àrea hobbies, treball, etc..)
Botigues físiques
Productes en continguts B2B / B2C
Pas 2. Crear continguts a les xarxes
Ves a les xarxes mésa adients al teu prodcute i crea continguts de qualitat per crear una marca. Exemple un canal de youtube o Instagram
Pas 3. Plataforma (quan hi ha potencial de vendes)
Pas 4. Validar la idea (aquí ja estàs a punt de fer la comanda per començar vendre)
Pas 5. Comanda a Xina / proveïdor local